Knut Pries: Revolt zbog istupanja prema investitorima

Mlađan Dinkić je srpski ministar ekonomije. Kao takav pravi veliku razliku među investitorima, deleći ih na one koje želi da ima i one koje bi radije ostavio ispred vrata. Za jedne se Dinkić lično zalagao u sredu u Štutgartu. Jednog drugog je prethodno verbalno šutirao. Da se jedno sa drugim slaže, to ni u Srbiji nije svima jasno. Radi se o nagoveštenom povlačenju WAZ medijske grupacije iz Srbije. „Nakon jednog takvog saopštenja, za WAZ više nema mesta u Srbiji“, izjavio je Dinkić. „Ko o Srbiji loše govori, ne treba da bude ovde. Ukoliko WAZ pokuša da se otpozadi ponovo ušunja na srpsko medijsko tržište, treba mu to zabraniti“.

Pozadina: WAZ grupacija je kupila i platila izdavačku kuću „Novosti“, a da nikada nije dobila pristup ovom preduzeću. Sada WAZ  iz Esena nastoji da svoje vlasništvo registruje u inostranstvu – ne da bi ostao u Srbiji, već da bi prilikom povlačenja bar povratio uloženi novac. „Dinkićevu želju da Srbiji okrenemo leđa će ispuniti“ – izjavio je direktor WAZ-a Bodo Hombah. To da se neće vratiti, on može i da obeća. „Mi, međutim, ne bežimo i nismo voljni da dopustimo da nas opljačkaju“.

I u Beogradu su Dinkićevi oštri tonovi naišli na podeljene reakcije. Kako se u vladinim krugovima moglo saznati, žestokom ministru je skrenuta pažnja da je preterao. Vlada u celini neće stajati iza njegovih parola.

U beogradskoj koaliciji je prisustvo države u dve najveće novine podeljeno među partijama. Demokratska partija predsednika Borisa Tadića je poslovni partner WAZ-a: 50% kod dnevnih novina „Politika“. Dinkićeva partija G17+ kontroliše 30% „Novosti“. U rubrikama „Novosti“ je 46-godišnjak Dinkić, nekadašnji ministar finansija i guverner Narodne banke, favorit kabineta. To nije uvek bilo tako. U vreme prethodne vlade, list je podržavao nacionalističkog premijera Vojislava Koštunicu i prema Dinkiću i njegovima se ponašao neblagonaklono.

U Štutgartu je Srbin Dinkić na sajmu „Automotive“ nastojao da zainteresuje nemačke investitore. Evropski ministar Baden-Wirtemberga Wolgang Reinhart (CDU) je gostu, doduše, preneo da raspoloženje potencijalnih investitora zavisi i od toga kako se Beograd ophodi prema aktuelnim investitorima. Reinharta su između ostalog zamolili predsednik Vlade pokrajine Nordrajn Vestfalije Jurgen Ruttgers (CDU) i predsednik odbora za istok nemačke privrede Klaus Mangold, da ovu stvar napomene. To je on uradio „izuzetno jasno“, rečeno je u krugovima koji su učestvovali. Dinkić je bio iznenađen da njegove opaske već kruže po Nemačkoj. Inače je on konflikt oko angažovanja WAZ-a u Srbiji prikazao kao raspravu „poslovnih ljudi sa velikim egom“. To neće biti dovoljno. Događanja oko WAZ grupacije u Srbiji pomno prate i nadležni savezni ministri. Mangold želi direktno da reaguje na „apsolutno skandalozne“ Dinkićeve izjave. Evropski parlament će najkasnije s jeseni da se pozabavi činjenicom kako je nemački investitor oteran iz Srbije.

Manager magazin: Srpski ministar želi da protera WAZ

Nacionalizam umesto slobodne konkurencije: WAZ u Srbiji nije dobro došao. Pod ovim sloganom Mlađan Dinkić želi da zabrani svako poslovanje u svojoj zemlji. Srpski ministar ekonomije zahteva adekvatnu zabranu od strane  države isključivo za nemački medijski koncern.

„Za WAZ nema mesta u Srbiji“ rekao je ministar beogradskim novinama „Novosti“. „Bilo bi nemoralno da preuzmu i neke lokalne novine, a ne ’Novosti’ koji su nacionalni brend“, obrazložio je svoje stanovište.

Medijska kuća iz Esena koja između ostalog izdaje „Westdeutsche Allgemeine Zeitung“ je prošle nedelje nagovestila da će se povući iz Srbije, jer je korupcija i nacionalizam sprečavaju da preuzme bulevarski list „Novosti“. Već do sada WAZ je sa 50% bio vlasnik ugledne beogradske „Politike“. Osim toga, poseduje i distributersko društvo „Štampa“ i većinski deo novine „Dnevnik“ u Novom Sadu. Verovatno su mutni srpski preduzetnici od Nemaca tražili visoke provizije i udeo, ukoliko dozvole kupovinu „Novosti“, kako neprekidno izveštavaju i sami srpski mediji.

„Želju ministra Dinkića da kao investitori napustimo zemlju,  veoma rado ćemo ispuniti“, rekao je WAZ-ov  direktor Bodo Hombah u sredu u Esenu. „Odlučni smo da idemo, ali nećemo dozvoliti da nas opljačkaju“, nagovestio je on. Njegovo preduzeće je u Srbiji investiralo 120 miliona evra koje on želi da povrati.

Kress online: Za WAZ nema mesta u Srbiji

Oštri tonovi odjekuju prema WAZ-u od strane srpskog fronta: „Za WAZ nema mesta u Srbiji“, rekao je Mlađan Dinkić za beogradske „Novosti“, gde je WAZ nedavno, skoro nevoljno, pokušao da uđe. Ovaj političar želi da zabrani WAZ-u poslovanje u svojoj zemlji i zahteva državni veto eksplicitno protiv ovog nemačkog preduzeća.

„Bilo bi nemoralno da preuzmu i neke lokalne novine, a ne novine ’Novosti’ koje su nacionalni brend“, rekao je Dinkić. WAZ je doduše nedavno samopreuzeo udeo u „Novostima“, kako bi sačuvao svoja vlasnička prava. Suštinski, medijski koncern iz Esena planira kompletno povlačenje iz ove balkanske države. WAZ smatra da je tu „sputavan“ i „omalovažavan“, bilo je reči o korupciji i nacionalizmu. Kako su izveštavali srpski mediji, domaći privrednici su od WAZ-a zahtevali provizije i udeo u firmi, da ne bi sputavali kupovinu „Novosti“.

„Želju ministra Dinkića da kao investitori napustimo zemlju,  veoma rado ćemo ispuniti“, rekao je WAZ-ov  direktor Bodo Hombah u sredu, „ali nećemo dozvoliti da nas opljačkaju“. U igri je oko 120 miliona evra koje je WAZ investirao u Srbiji. Pored „Novosti“, angažman WAZ-a se odnosi i na polovinu udela u beogradskom listu „Politika“ sa sportskim novinama „Sportski žurnal“ i nedeljnim kladioničarskim listom „Mix“. Posredstvom svoje ćerke-firme „Media print“, WAZ izdaje licencno izdanje „Auto Bild“. Preduzeću pripada i štamparija, distributerska firma „Štampa“ i većinski udeo u novinama „Dnevnik“. „Odlučili smo da odemo“, kaže Hombah. Za kupovinu njihovih firmi postoje već interesenti, kažu u Esenu.

Meedia: Srpski ministar gađa WAZ

Srpski ministar ekonomije Mlađan Dinkić je zabranio WAZ-u svako poslovanje u svojoj zemlji. To izveštava W&V pozivajući se na izdanje od srede beogradskih „Novosti“. Shodno tome političar zahteva zabranu države isključivo za medijski koncern iz Esena. WAZ je već nagovestio da će se povući iz Srbije.

Dinkić besni protiv WAZ-a: „Bilo bi nemoralno da preuzmu i neke  lokalne novine, a ne  novine ‚Novosti‘ koje su nacionalni brend.“

Tek nedavno je izdavačka kuća iz  Esena kupila udeo od 24,89 procenata bulevarskog lista. „WAZ medijska grupacija prilikom ovog povlačenja svakako neće dozvoliti da im se oduzmu njihova ekonomska prava,“ rečeno je u koncernu.

WDR: Zahteva se zabrana za WAZ u Srbiji

Medijski koncern WAZ iz Esena treba da bude zabranjen u Srbiji. To zahteva srpski ministar ekonomije. Za WAZ nema mesta u Srbiji, rečeno je. Preduzeće iz Esena je nagovestilo da će se povući iz Srbiji. Zbog korupcije i nacionalizma nije uspelo preuzimanje bulevarskog lista, rečeno je. Rukovodstvo je saopštilo da će slediti želju ministra i da će u svojstvu investitora napustiti zemlju.

Handelsblatt: Srbija oštro napada VAC

Konflikt o povlačenju medijske grupacije VAC iz Srbije se zaoštrava.  „VAC-u nije mesto u Srbiji“, izjavio je srpski ministar ekonomije, Mlađan Dinkić, juče za list „Novosti“. Navodno je nemački koncern uputio ružne reči na račun zemlje i stoga mu možemo „samo poželeti srećan put“.

Hombah ne želi da popusti u svađi sa vladom. „Ne dozvoljavamo da nas neko pokrade“, izjavio je juče za „Handelsblat“. Prema srpskim pravilima morao je radi kupovine „Novosti“ da uključi jednog srpskog privrednika. „On je meni neprestano objašnjavao da neću steći udeo u `Novostima` ako ne ispunim njegove uslove“, rekao je Hombah. On ne sme da otkrije identitet oligarha u skladu sa odredbom o poverljivosti.

Na kritiku Dinkića, Hombah je oštro reagovao: „Paradoksalno je da se gospodin Dinkić na taj način ophodi prema investitorima i veruje da u isto vreme može da pridobije nove“, rekao je misleći na jednu Dinkićevu posetu Nemačkoj.

Povlačenje VAC nije pojedinačni slučaj. Kako kažu privredni krugovi, i druga preduzeća su odustala zbog neprijateljskih uslova za investitore u toj balkanskoj zemlji, među njima i jedan francuski koncern za proizvodnju prehrambenih proizvoda. I RTL group, ćerka preduzeće medijskog velikana Bertelsmana odustao je od ulaska u srpski televizijski posao, zbog neracionalnih cena i političkih barijera.

Financial Times Deutschland: Blamaža na Balkanu

Mora da je Mlađan Dinkić našao ljubazne reči za Nemce. U kalendaru srpskog potpredsednika stajala je juče poseta Sajmu u Štutgartu. Hteo je da namami preko 50 firmi od Boša do ZF kako bi investirali u Srbiju. Tako kako je Bodo Hombah uradio.

Ali, kada se radi o direktoru medijske grupacije VAC iz Esena, Dinkić se služi drugim rečima: „VAC-u nije mesto u Srbiji“, tutnjao je taj političar u utorak. „Ko objavi da odlazi iz Srbije, pri tom iznosi ružne reči na račun naše zemlje, onda neka mu je lepa kuća – nek´ se više ne vraća!“ Hombah je hladno uzvratio: „Tu želju rado ćemo ispuniti. Mi smo odlučni da idemo, ali nećemo dozvoliti da budemo pokradeni.“

Koncern trenutno u Srbiji doživljava pouku o investicijama pod neprozirnim političkim uslovima. Posao VAC pretvara se u rvanje u blatu, ova kompanija želi samo još da napusti zemlju.

Šta se desilo? VAC od 2001. godine ima tamo udeo u izdavačkoj kući Politika, ima jednu štampariju u Beogradu i lanac kioska Štampe. Kako kažu, nisu sa njima nikad pravili dobit. Koliko-toliko loše. Stvarno ozbiljno postalo je 2008. godine: tada VAC preuzima 62 posto akcija „Večernjih novosti“ pomoću jednog poverioca. Oligarh Milan Beko kupuje sa VAC-ovim milionima udele i obavezuje se da iste posle odobrenja od strane Komisije za zaštitu konkurencije prosledi Nemcima. To se, međutim, nikada nije desilo. Komisija ćuti, učesnici slute iza toga uticaj Beka, što on negira.

Već duže vreme direktor VAC, Hombah, žali se na oligarhe na Balkanu „koji koriste medije u političke ili sopstvene ekonomske svrhe“ i okrivljuju konkurenciju. Za Srbe to uopšte nije dobar trenutak: oni se nadaju pristupanju Evropskoj uniji. Još juče je Predsednik Boris Tadić zatražio od EU jasan signal, da li želi to članstvo.

Međutim, Hombah je ponovio svoju kritiku prošle nedelje u jednom poverljivom pismu Tadiću koje su lokalni mediji odmah ozlojeđeno citirali. Hombah je najavio povlačenje iz Srbije. Nešto kasnije dao je da se prenese jedna od tri firme, kod kojih je poverilac Beko parkirao udele u „Večernjim novostima“, na VAC – kako bi kasnije mogao da proda akcije. Njegov argument je da je rok žalbe Komisije istekao i time odobreno preuzimanje.

Sada kipi neraspoloženje: „Hombah pokušava da ukrade `Novosti`, glasio je jučerašnji naslov tog beogradskog lista. Glavni i odgovorni urednik nazvao je Hombaha pogrdno „neuspelim političarem sa mafijaškim vezama“. To ne zvuči kao povoljno raspoloženje za investicije.

Süddeutsche Zeitung: Vlada protiv Izdavačke kuće

Za WAZ nema mesta u Srbiji. Povlačenje Medijske grupe je politička javna borba. Ako se radi o tome, da svoju domovinu hvali kao pogodan teren za investicije, onda je Mlađan Dinkić bio na mestu. U sredu je srpski potpredsednik vlade i ministar ekonomije posetio „Automotive Interios Expo 2010“, izložbu dobavljača autoindustrije u Štutgartu. Tamo je bio veliki broj predstavnika firmi iz zemalja u razvoju, kako je preneo potparol izložbe.

Gospdin Dinkić je ovde da bi podržao inicijativu Srbije i tako lobirao za strane investicije. Ako se pak radi o firmama iz drugih zemalja koje posluju u Srbiji, ministar je umeo i drugačijim tonom da to naglasi. U intervjuu za beogradski bulevarski list „Večernje novosti“, Dinkić je zahtevao vrlo oštrim rečima da Medijska grupa WAZ iz Esena napusti njegovu zemlju. „Za WAZ nema mesta u Srbiji“, citiraju ga novine.

Bodo Hombah, jedan od direktora WAZ-a, najavio je prošle nedelje da njegova Medijska grupa posle skoro deset godina napušta poslovanje u Srbiji (SZ od 19. juna).

Pored udela u novinama tu spada i lanac kioska.  WAZ je u toj južno-istočnoj evropskoj zemlji izložen najtežim preprekama i neprimernoj medijskoj kampanji, kaže Hombah. A srpska vlada nije ništa učinila da bi pomogla.

Dinkić ratura sumnju u polačenje WAZ-a. „Iza kulisa“, citiraju ga “Večernje novosti”, “ova izdavačka kuća pokušava da se stabilizuje u Srbiji”. Zbog toga ali i zato što Hombah priča loše o Srbiji, Dinkić se zalaže da se ovoj Medijskoj grupi zabrani svako poslovanje u Srbiji.

U bizarnom sporu ministrov napad prestavlja novi nivo eskalacije sukoba: Vlada protiv izdavačke kuće.

Pre svega jedna tema zadaje brige do danas medijskoj kući iz Esena: “Večernje novosti”. Iz WAZ-ovh poslovnih  papira se vidi da dve trećine bulevarskog lista kome je Dinkić dao interviju, još od 2008. pripada WAZ-u.

Ali zaključeni ugovor sa srpskim biznismenom Milanom Beko, sprečio je WAZ da i operativno preuzme pomenute novine. Zbog toga WAZ trenutno pokušava da pakete akcija,  u čijoj je kupovini Milan Beko posredovao za WAZ i podelio na tri firme Ardos, Trmax, i Karamat, prenese na sebe. Hombah tvrdi, suprotno Dinkićevim izjavama, da WAZ hoće ove firme da preuzme da bi mogao da ih proda.

U saopštenju za štampu WAZ se u sredu branio od Dinkićevog napada. Dinkić kaže: „Srpski građani imaju pravo na istinu“, a iz WAZ-a odgovaraju da taj stav pozdravljaju, a zatim objašnjavaju kupovinu „Novosti“ sa svoje tačke gledišta. Facit: WAZ je stalno i besprekorno delovao u pravnim okvirima poštujući srpske zakone.

***

Iz pouzdanih izvora e-novine saznaju da je Mlađan Dinkić tokom jednodnevnog boravka u Nemačkoj doživeo ono što mu se nikad u Srbiji deceniju nije dogodilo. Novinari su mu postavljali brutalna pitanja, domaćini su bili više nego hladni (umalo mu nisu naplatili ulaznicu kako bi uopšte ušao na Sajam u Štutgartu), a njegov poziv nemačkim poslovnim ljudima da investiraju u srpsku privredu – naišao je na kikotanje i smeh među prisutnima.

U privatnim razgovorima, u potpunom očajanju, Dinkić je tvrdio da ga „nisu dobro citirali“, ali tamošnji novinari nisu poverovali ovom tradicionalnom alibiju Bekovog advokata. Kad je postalo izvesno da mu niko ne veruje, Dinkić je novinarima objasnio da su “Beko i Mišković, kao posrednici” nametnuti od Vlade Vojislava Koštunice i da, tobože, današnja Vlada nikakve veze nema s tim. U nekoliko replika, na nemačkom terenu, Dinkić se usudio da kritikuje Milana Beka, ali se nije udubljivao u objašnjavanje svojih izjava o “Novostima” o kojima je govorio kao o “nacionalnom brendu”. Ukratko, naslov „Blamaža na Balkanu“ najbolje opisuje boravak ministra ekonomije u Nemačkoj. Massacre in vivo.

E-novine, 24.06.2010.

Peščanik.net, 24.06.2010.

Leave a Reply